Recepturownik
Recepturownik

Restauracja, w której nie możesz zjeść? Jedzenie, ale w chmurze? To właśnie dark kitchen, który jest jednym z najnowszych i chętnie wykorzystywanych gorących trendów w gastronomii.

Czym jest dark kitchen?

Choć przyjmuje się, że rozkwit dark kitchen nastąpił w pandemii, a był wymuszony przez konieczność zamknięcia lokali, to jego początki sięgają kilku lat wcześniej. Nie da się ukryć, że kiedy wielkie kuchenne sale zostały zamknięte, to właśnie opcja dostawy jedzenia, stała się jedynym ratunkiem na przetrwanie. To był moment, w którym przybyło w okolicy miejsc skąd możesz zamówić jedzenie, ale nie znajdziesz ich na mapie. Często wiąże się to z tym, że są to miejsca w magazynach, mieszkaniach… spełniające oczywiście wymagania sanepidu i posiadające wszystkie pozwolenia, jednak nie dostosowane do jedzenia na miejscu. To forma, która jest korzystna zarówno dla właściciela jak i konsumenta. Dzięki temu, że odpadają koszty utrzymania drogiego lokalu i rekrutacji obsługi kelnerskiej, często także pomocy kuchennej, dodatkowo nie trzeba dbać o wystrój i całą oprawę, klient finalnie otrzymuje tańszy produkt. Co wcale nie oznacza, że jest on gorszej jakości.

Swój udział w rozwoju dark kitchen miały także firmy, które zajmują się dostarczaniem jedzenia takie jak Uber East czy Glovo. Nie dość, że nie musisz mieć swojej własnej restauracji, to nawet nie musisz posiadać kierowcy i własnego transportu. Wystarczy dobry pomysł na biznes, odpowiednie rozeznanie grupy odbiorców oraz ciekawe menu.

Zalety dark kitchen

Większość rozpoczyna swoją przygodę z dark kitchen, ze względu na niską barierę wejścia oraz stosunkowo niewielkie koszty związane z prowadzeniem działalności. To sposób na to, aby pasjonaci kuchni, którzy mają swój pomysł na biznes, spróbowali swoich sił. Nawet w przypadku, kiedy się nie uda, straty nie będą aż tak duże.

Bez wątpienia podstawową zaletą poza niższymi kosztami jest podążanie za trendami. Obecnie z aplikacji mobilnych korzysta większość dorosłych poniżej 44 roku życia. To sposób na nadążenie za szybkim życiem i zmieniającymi się zwyczajami odbiorców. Dark kitchen daje możliwość dopasowywania, a nawet całkowitej zmiany asortymentu bez konieczności ponoszenia większych kosztów. Wystarczy, że zmienisz cyfrowe menu i gotowe.

Wyzwania jakie niesie ze sobą dark kitchen

Cyfrowy klient to z jednej strony ogromna szansa, ale także zagrożenie. Obsługa klientów, którzy szerzą swoje zdanie na mediach społecznościowych i dynamiczne reagowanie może okazać się trudnym zadaniem. Szczególnie, że czasami jedna negatywna opinia może zniszczyć dobrze zapowiadający się biznes. Przeniesienie biznesu do wirtualnego świata wymaga także dobrego przygotowania technicznego, jeżeli chodzi o funkcjonowanie samej strony oraz systemu zamówień. To narzędzie, które umożliwia Ci komunikację z klientem, dlatego musi dobrze działać. Bez tego ani rusz.

Różne modele biznesowe dark kitchen

Dark kitchen nie jest jasno sprecyzowanym modelem biznesowym. istnieją firmy, które wynajmują przestrzeń dla kucharzy oraz zapewniają dostawę ich produktów w zamian za prowizje od dostarczonego zamówienia. To szansa dla dużych restauracji, które mogą zaoferować część swojej przestrzeni oraz zasobów w postaci sprzętów dla innej marki. W przypadku przygotowywania dań na wynos duża przestrzeń nie jest potrzebna, a podzielenie się nią pomoże obniżyć koszty.

Kolejnym pomysłem jest stworzenie dodatkowej marki przy już istniejącej restauracji. Dzięki temu w razie przyszłościowych problemów z prowadzeniem stacjonarnego biznesu będziesz mieć alternatywę w postaci cyfrowej restauracji.

Ostatnia propozycja to rozwiązanie dla tych, którzy dopiero zaczynają i nie posiadają zbyt dużych zasobów, ani lokalu. Możesz otworzyć niewielką kuchnię z dobrze przygotowanym menu we własnym domu. Jeżeli dobrze znasz lokalną społeczność i potrafisz odpowiedzieć na jej potrzeby, może być to ciekawy początek dochodowego biznesu.

Zakładanie Dark Kitchen krok po kroku

Dobranie odpowiedniego modelu biznesowego i prowadzenie dark kitchen wymaga przede wszystkim sporych umiejętności z zakresu marketingu. Skoro jest to restauracja cyfrowa to musi zaistnieć w cyfrowym świecie. Jeżeli nie posiadasz doświadczenia w promowaniu produktów w mediach społecznościowych oraz nie wiesz jak zabrać się do tworzenia marki postaw na moje szkolenie, które rozwieje Twoje wątpliwości i pomoże Ci postawić pierwsze kroki w wirtualnym świecie dark kitchen i dobrać najlepszą strategię biznesową.