W gastronomii bardzo ważni są ludzie. To oni tworzą atmosferę dając cząstkę siebie. Od ich wiedzy oraz zaangażowania w powodzenie biznesu zależy to jak dany lokal będą odbierali klienci. Proces wdrażania nowego pracownika wcale nie jest łatwy, a dodatkowo dość kosztowny. Szczególnie, jeżeli pod uwagę weźmiemy czas. To właśnie rekrutacja jest tym etapem, do którego warto się przyłożyć. Inwestycja w nią zwróci się z nadwyżką. Jak zatem znaleźć pracownika oraz sprawić by pozostał z nami na dłużej?
Rynek pracownika
Ostatnie lata na rynku pracy w Polsce należą do pracownika. Co prawda, dotyczy to wszystkich branż, nie tylko gastronomii, ale tutaj jest to szczególnie odczuwane. Coraz więcej ofert pracy skutkuje tym, że ludzie dostosowują miejsca pracy do własnych wymagań. Coraz częściej warunkiem koniecznym jest nie tylko dobre wynagrodzenie, ale także dodatkowe benefity i możliwości rozwojowe. Dotyczy to szczególnie rekrutacji na wyższe stanowiska jak np. szef kuchni. Poza pensją podstawową kandydaci oczekują dodatkowych udogodnień w postaci benefitów socjalnych czy szkoleń, które zapewnią stały rozwój. Wyposażenie w dobrej jakości sprzęt i zapewnienie godnych warunków pracy to obecnie absolutne minimum.
Idealny pracownik – czyli jaki?
Już na etapie konstruowania ogłoszenia o pracę masz pewnie wyobrażenia jak powinien wyglądać idealny kandydat do pracy. Wiesz jakich kwalifikacji czy doświadczenia oczekiwać. Jednak czy jest to dobry wyznacznik idealnego kandydata do pracy? Zwróć uwagę na to, jak kandydat się wypowiada, czy ma pojęcie o kuchni, produktach. Jeżeli jest to osoba, którą zatrudniasz do kontaktu z ludźmi, wyczuj jakim jest człowiekiem.
Dobrze sformułowana oferta pracy to podstawa
Jeżeli odpowiednio skonstruujesz ogłoszenie, zaoszczędzisz czas, który musiałbyś poświęcić na odpowiadanie na pytania. Dodatkowo będziesz mieć większą pewność, że zgłoszą się osoby, które są zainteresowane taką formą współpracy, a warunki przedstawione w ofercie im odpowiadają. Jedną z podstawowych informacji jest miejsce pracy. Lokalizacja to jeden z kluczowych kryteriów, którymi kierują się pracownicy podczas wyboru miejsca pracy. Dodatkowo powinieneś opisać szczegółowo zakres obowiązków oraz godziny pracy. Warto dodać także jaki rodzaj umowy oferujesz oraz podać sugerowaną wysokość wynagrodzenia.
Na co warto zwrócić uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Pierwszym krokiem jest analiza nadesłanych ofert i wyłonienie z nich grupy najlepszych osób. Warto przygotować także grupę rezerwową, a pozostałe oferty, które całkowicie nie spełniają wymagań, odrzucić. To, na co warto zwracać uwagę, to referencje poprzedniego pracodawcy. Często mówią one dużo o potencjalnym kandydacie. W branży gastronomicznej łatwo także uzyskać informacje na własną rękę. Dodatkowo zwróć uwagę na to, jak dany kandydat się prezentuje. Nie chodzi tyle o jego strój, co mowę ciała. Sprawdź czy jest kontaktowy, jak radzi sobie ze stresem oraz czy punktualnie pojawił się na spotkaniu.
Koszty rekrutacji
Decydując się na poszukiwanie pracownika osobiście musimy liczyć się z tym, że jest to kosztowny proces. Nie chodzi tutaj o koszty publikacji ogłoszenia na odpowiednim portalu internetowym, ale o koszty, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Chodzi o czas, jaki musisz poświęcić na dobranie odpowiedniego pracownika. Dobrym sformułowaniem są utracone możliwości zysku, szczególnie jeżeli nie masz pojęcia o rekrutacji i nie do końca odnajdujesz się w rozmowach kwalifikacyjnych.
Pomoc zewnętrznej firmy szkoleniowej
Jeżeli chcesz zaoszczędzić czas oraz nerwy, a rekrutacja to zupełnie nie Twoja bajka – zastanów się nad skorzystaniem z pomocy wykwalifikowanej firmy szkoleniowej, która podpowie Ci jak znaleźć idealnego pracownika. Dodatkowo firma taka dopasuje działania pod Twoją markę, więc będą one skrojone idealnie dla Ciebie. Wbrew pozorom taki zabieg pozwoli znacznie obniżyć koszty związane z ponowną rekrutacją.